lördag, augusti 21, 2010

Start!

För ett år sedan var det dags för oss att skaffa barn nr 2. Vilken glädje när vi blev gravida på första försöket. Vilken sorg när jag fick missfall i v.13. Efter några månader med sorg, tröstätande och försökande, blev jag gravid igen. I vecka 10 bekräftades ett förestående missfall igen.
Vad det berodde på vet vi inte. Kanske ren statistik, då 1/3 av alla graviditeter slutar med missfall.

Men det kan också bero på min vikt. Vid första graviditetens start vägde jag 87 kg. Idag, efter 2 missfall, tröstätande och allt vad det innebär så ligger min vikt på 103 kg. Inte bra någonstans. Det är dags att göra någonting åt min hälsa.

Därför ska jag gå ner i vikt, röra på mig! Och efter en, förhoppningsvis så småningom, graviditet fortsätter självklart den livslånga kampen - för det är ju det det är. Jag måste göra detta för resten av mitt liv. Börja en ny livsstil.

Så här har ni mina siffror:

Nuvarande vikt: 103.0 kg
Midjemått: 101,5 cm
Stussmått: 132 cm

Planerat intag i kalorier/dag: 1500-1700 kcal (kan variera ngt beroende på träning).
Mat: mindre portioner. mindre kolhydrater, mindre fett, mer proteiner och grönsaker.
Isolerad fälla: bröd - skall bort HELT från mitt dagliga matintag
Träning till att börja med: Powerwalk 45-60 min eller cykling 60 min.

Inga kommentarer: