onsdag, februari 08, 2012

en liten läxa

Ibland är det bra att ta in vad andra personer tycker. Först kanske man blir förnärmad, förbannad och sur och känner att det är ett påhopp på min person. Men får man tänka efter, låta kritiken sjunka in lite, så ska man faktiskt vara lite tacksam för de goda råd och tips som man möts av på vägen.

Vad som hänt? Jo, jag skrev en kommentar på den här killens blogg idag. I hans kommentar tillbaka fick jag snabbt känna mig dum över att jag gett en negativ kommentar (för honom) som jag själv bara reflekterade som något roligt just då. Sedan fick jag en kommentar ang mitt förra inlägg - att bara för att jag är sjuk betyder inte det att jag får äta en massa onyttigt.

Jag kände mig först förnärmad. Sen förbannad och påhoppad. Vem var han att kommentera mig, han känner ju inte mig? Sen gick det ett par minuter. Och kontentat blev att jag lärt mig något i dag. Jag vet ju att man inte ska låta känslor styra maten - men Viktor fick mig att reflektera över det mer än jag egentligen ville - och nu känner jag mig på väg in i rätt riktning igen. Jag har slängt kakorna i kylen. I morgon säger jag till personalen i cafét att de inte får lämna överblivna kakor i mitt hem. Och mitt "skämt" skämdes jag jättemycket över. Här är en kille som bestämt sig för att cykla från San Diego till Miami - och då skämtar jag om maffiosos som begraver folk i nevadaöknen. Kanske inte ett smart drag? I stället borde jag ha skrivit positiva kommentarer om vilken otrolig bedrift han håller på att genomföra.

Ja, man lär sig saker hela tiden. Nu ska jag jobba på att vara mer positiv - mot mig själv och andra! Jag ska ta det jag fick i bagaget idag och vända till - just något positivt!  Jag ska sluta skämta bort saker, när jag egentligen borde tänka efter mer. Visst ska man kunna skämta - men man ska inte glömma att ta saker på allvar också.

Tack Viktor, som fick mig att fundera lite idag!

Inga kommentarer: